اکسترودر دوماردون موازی

اکسترودر دوماردون موازی 

اکسترودر دوماردون موازی،  دارای دو عدد ماردون همسوگرد می باشد. که به اکسترودر های دوقلو نیز معروف هستند. جهت اختلاط و آمیزه­ سازی پلیمرها و همچنین برای مخلوط کردن پلیمرهای ذوب شده با دیگر مواد مانند رنگ دانه ها، تقویت کننده ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت مخلوط مواد،عموما از اکسترودرهای دوماردون استفاده می شود. که نوع همسو گرد اختلاط بهتری را ایجاد می کند،اما تنش برشی ایجاد شده در آن بالاست. لذا معمولا برای مواد حساس به برش مانند PVC استفاده نمی شوند. همچنین زمان اقامت در نوع همسوگرد بالاتر از نوع ناهمسوگرد است:زیرا بیشتر جریان مواد در انتقال ازیک پیچ به پیچ دیگر صورت می گیرد. این مسئله سبب اختلاط بهتر و توزیع زمان اقامت بیشتر می‌گردد.

همانطور که گفته شد. در این دستگاه ها ماردون ها به صورت همسوگرد طراحی شده اند. که این مورد، موجب ترکیب بهتر مواد با هم میشوند. علاوه بر این خاصیت خود تمیز کنندگی مارپیچ ، نیاز به باز کردن و جابجایی مارپیچ را به حداقل رسانده است. 

در مقایسه با اکسترودرهای تک ماردون، اکسترودرهای دوماردون در تهیه مواد مختلف از جمله موادی مانند: افزودنی ها، مواد پرکننده و مایعات کارآمدتر هستند. می توان با استفاده از عناصری که باعث مخلوط کردن بیشتر مواد موجود در اکسترودر می شوند، کارآیی اکسترودرهای تک پیچ را بهبود بخشید. اما با این حال نیز به اندازه اکسترودرهای دوماردون مؤثر از کار در نمی آیند. اکسترودرهای دوماردون موازی، نسبت به اکسترودر های تک ماردون، کارایی به مراتب بالاتری دارد. زیرا چرخش پیچها و اعمال برش به مواد در بین پیچها باعث اختلاط بهتر می شود.

 

 

عمل اکستروژن 

سیستم اکستروژن یکی از فرآیند های مورد نیاز برای تولید نهایی محصول پلاستیکی می باشد. که در طی این فرآیند ماده خام پلاستیک توسط مارپیچ‌های دور دستگاه که توسط المنت های دورشان ذوب می‌شوند. و در طی یک مسیر هموار به حرکت در می‌آیند.

اکسترودر های دوماردون موازی عمل اکستروژن نوع مستقیم را انجام میدهند. در واقع اکستروژن مستقیم به عملی گفته می شود که در آن

قالب ثابت بوده و پیستون، بیلت را به درون قالب حرکت می‌دهد. این بیلت داخل یک محفظه محافظت شده قرار می‌گیرد. سپس بعد از فشار توسط پیستون به داخل قالب رانده می‌شود.

در اکستروژن غیرمستقیم فرآیند دقیقاً برعکس اکستروژن مستقیم عمل می‌کند. یعنی جهت حرکت پیستون و محصول اکستروژن مخالف یکدیگر هستند.در اکستروژن یک ماده ترموپلاستیک، ابتدا حرارت مواد را نرم کرده تا آماده شکل‌دهی شوند. این از ویژگی‌های دستگاه اکسترودر است که این کار را انجام می‌دهد.

برای آمیزه‌سازی دو یا چند جزء از اجزای فرمولاسیون یا عمل اختلاط از فرآیند اکستروژن استفاده می‌شود. از این روش برای کارهای دیگر مانند مخلوط کردن مواد ضایعاتی آسیابی و یا مواداولیه تهیه شده از پتروشیمی  استفاده و بهره‌برداری می‌گردد. سپس یا به وسیله ی گرانول‌ساز به دانه‌هایی با ابعاد مورد نیاز تبدیل می‌شود. و یا وارد قالب محصول مورد نظر میگردد و بعد توسط جلو خطی خط تولید،تبدیل به محصول نهایی میشود.

شکل شماتیک دستگاه اکسترودر دو ماردون موازی با اجزای داخلی آن را در زیر مشاهده میکنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. ارتباط با ما